Kurz na získání dovedností a kompetencí pro rozvoj neziskové organizace
Kurz Profesionální fundraiser nabízí komplexní sadu znalostí, zkušeností a praktických cvičení potřebných pro profesi fundraisera. V průběhu kurzu účastníci absolvují šest dvoudenních modulů. Součástí vzdělávání jsou i praktické úlohy, které budou účastníci plnit v průběhu vzdělávání a závěrečná práce.
Kurz je připraven tak, abyste získali nejen potřebné informace, ale především dovednosti a osahali si jednotlivé postupy v praxi. Lektoři jsou vyškolení ve vedení kurzů formou zážitkové pedagogiky. Proto je kurz veden aktivní formou, pracujeme s příklady a se skutečnými situacemi.
Účastníci budou mít v průběhu kurzu příležitost aplikovat získané poznatky ve vlastní práci, sdílet zkušenosti a dostávat zpětnou vazbu od expertů z různých oborů.
Úspěšní absolventi získají certifikát. Kurz již není akreditován.
Vedoucí lektoři: Ing. Jana Ledvinová, Jan Kroupa, PhD.
Kurz je veden profesionálními lektory, kteří mají v dané oblasti nejen teoretické znalosti, ale především bohaté osobní zkušenosti. V průběhu kurzu budou k dílčím tématům zváni další hosté a experti v dané problematice.
Počet účastníků je omezen maximálně na 25 osob
Místo konání: Vzdělávací centrum Českého centra fundraisingu a TUDYTAM, Dukelských Hrdinů 500/25A, 170 00 Praha 7 (v případě nutnosti možnost účasti online nebo ze záznamu)
Čas konání: vždy od 9.30 do 16.30
Rozsah: 100 hodin výuky
Termíny a obsah vzdělávacích modulů:
Profesionální fundraiser I. 2025 – celkem 12 dnů veškerých dovedností pro fundraising
Úterý 29. – středa 30. 4. 2024
Základy fundraisingu
1. den
Základní principy fundraisingu
- Význam FR pro občanský sektor obecně
- Stavební kameny úspěšného FR
- Diversifikace zdrojů jako cesta k nezávislosti
Kdo jsou naši dárci
- Kategorie dárců a jejich specifikace
Motivace dárců
Metody fundraisingu
Přehled základních metod fundraisingu a jejich uplatnění
- Výběr metod vhodných pro organizaci
- Bostonská matice – příklady, práce s maticí, diskuse
Analýza trhu a vyhledávání potenciálních dárců
2. den
Zkušenosti a příklady fundraisingových kampaní z domova i ze světa
Začlenění fundraisingu do chodu organizace
- Nastavení procesů v organizaci a začlenění fundraisingu do chodu organizace
Personální zajištění fundraisingu
Kdo je fundraiser a co dělá
Analýza připravenosti organizace na fundraising
Vztahový fundraising – budování vztahů s dárci
Pyramidy fundraisingu
Domácí úkol: Analýza připravenosti organizace na fundraising
Účastníci vypracují písemný materiál, ve kterém budou odpovědi na základní otázky související s připraveností organizace na rozvoj fundraisingu. Soustředí se zejména na ty oblasti, ve kterých má jejich domovská organizace problémy, nebo zmíněné činnosti vůbec nedělá. Pokud účastník nepracuje v žádné organizaci, vybere si pro realizaci svých domácích úkolů některou ze svého blízkého okolí.
Úterý 27. – středa 28. 5. 2025
Individuální fundraising
1. den
Co víme o individuálních dárcích
Pravidelné dárcovství a budování klubů
Sestavení fundraisingového argumentu
Host – Karolína Matoušová-Peštová – budování Mecenášského klubu Národního divadla
2. den
Prezentace fundraisingového argumentu
Sbírky a direct marketing
Benefiční akce
Fundraisingové a mediální kampaně
Telefundraising
On-line fundraising, P2P fundraising, crowdfunding a sociálních sítě
Domácí úkol: Fundraisingový argument
Účastníci vypracují písemně fundraisingový argument pro organizaci, nebo pro minimálně jednu vybranou činnost/produkt/program. Argument ověří formou rozhovoru s reprezentantem vybrané cílové skupiny (těch, pro které je argument určen) a na základě zpětné vazby navrhnou úpravy argumentu, které zvýší jeho atraktivitu a účinnost.
Úterý 17. – středa 18. 6. 2025
Individuální fundraising
1. den
Individuální fundraising a praktické právo pro fundraising
On-line dárcovství
Databáze, CRM a jiné systémy
Právní aspekty fundraisingu
Darovací smlouva a smlouva o výpůjčce
Přehled legislativy k tématu
Sbírky, aukce a tomboly
Host: Lukáš Hejna –on line dárcovství
2. den
Individuální fundraising
Major donors kampaně, Case for Support, Gift Ragne Chart, Prospect list
Dobrovolníci ve fundraisingu: správní rady, kabinet, rada dárců
Péče o dárce a dlouhodobá práce s dárci
Domácí úkol:
Účastníci si vyberou věci nebo služby z konkrétního programu organizace, které potřebují získat a pokusí se tyto dary získat (finanční nebo in kind) oslovením nového dárce. Doporučujeme vybrat takové věci nebo služby, které jsou pro kampaň v dané situaci vhodné (menší dary, lákavý program apod.). Průběh oslovení zpracují do písemného materiálu. Doporučená osnova práce:
Název činnosti/programu
Cíl kampaně – co, kolik, od kolika dárců
Cílová skupina dárců a nejméně 5 vytipovaných kontaktů
Záznamy z jednání
Výsledek kampaně (vyhodnocení úspěšnosti)
Úterý 16. – středa 17. 9. 2025
Firemní dárcovství
1. den
Firemní fundraising
Výhody a nevýhody podpory od firemního sektoru
Trendy rozvoje sociální odpovědnosti firem
Druhy firemní podpory
Host – Judita Nechvátalová, ekologická reklamní agentura Green Cat
2. den
Strategie a metody vyhledávání, oslovení a získání dárců
Kritéria výběru podporované organizace či projektu
Dlouhodobá práce s firemními dárci
Darování odkazem v závěti
Domácí úkol: Komunikační strategie
Účastníci písemně vypracují komunikační strategii s firemním dárcem (minimálně s jedním). Stanoví její cíl (co, kolik od něj chtějí získat, kdy a v jaké posloupnosti) a jak s ním budou komunikovat (metoda, čas, rozložení v plánovaném období podle stanoveného cíle).
Účastníci zrealizují alespoň jedno setkání s vybraným firemním dárcem, na kterém ho o něco požádají (u neznámých dárců doporučujeme žádat o jednodušší „in kind“ dar). Písemně pak vypracují vyhodnocení této schůzky (její strukturu, průběh jednání, strategické okamžiky, vybrané formulace, které na dárce zapůsobily (dobře anebo špatně), kdy schůzka drhla a naopak, kdy vše šlo hladce. Pro strukturu rozhovoru lze využít i osnovu jednání „tváří v tvář“ v metodách fundraisingu v sylabu kurzu.
Úterý 7. – středa 8. 10. 2025
Plánování fundraisingu
Institucionální dárcovství a rozvoj vlastních příjmů
1. den
Plánování fundraisingu
Úvod do fundraisingového plánování
Proč plánovat ve fundraisingu
Stanovení dlouhodobých cílů fundraisingu
Hodnocení fundraisingu: co sledovat a měřit ve fundraisingu?
Host – Jana Havlenová – plánování a rozvoj fundraisingu v organizaci
2. Den
Institucionální dárcovství a rozvoj vlastních příjmů
Institucionální fundraising
- Přehled a členění institucionálních dárců
- Průzkum a výběr vhodných dárců
Grantový proces krok za krokem
- Příprava a zpracování projektu
Rozvoj vlastních příjmů
- Co všechno lze dělat – členění, zkušenosti, příklady
- Výběr projektu a jeho začlenění do struktury organizace
- Nacenění produktu
Závěrečný domácí úkol: Fundraisingová kampaň
Účastníci vypracují písemně příklad ze své praxe. Vyberou si konkrétní fundraisingovou kampaň na které se osobně podíleli. Výsledky kampaně nejsou rozhodující (mohla dopadnout dobře i špatně). Důležité je zpracovat, co se lze z této kampaně přiučit ve fundraisingu, nabyté zkušenosti, postupy, znalosti apod. Účastníci kampaň zpracují podle následující osnovy. Materiál doporučujeme doplnit fotografiemi, příklady dokumentů a letáků apod. Zpracování příkladu je podmínkou pro získání certifikátu o absolvování kurzu.
Technická a organizační strana kampaně – vyhodnocení:
Souhlas/nesouhlas s publikováním materiálu:
Úterý 11. – středa 12. 11. 2025
Rozvoj vlastních příjmů
Den D – závěrečné zkoušky
1. den
Rozvoj vlastních příjmů
Rozpočet pro podnikání – fixní a variabilní náklady
Breakeven – bod obratu
Marketing produktu
Testování produktu
Focus groups
Studie proveditelnosti – Business plán – co obsahuje a k čemu slouží
2. den
Testování fundraisingu
Etické principy fundraisingu
Den D – závěrečné zkoušky
O školitelích
Jana Ledvinová
Jana Ledvinová je lektorka, koučka a farmářka, která pomáhá lidem nacházet svobodu v rozhodování, rozvíjet se a dosahovat rovnováhy mezi tím, co chtějí a co skutečně dělají. Specializuje se na školení a poradenství v oblasti řízení organizací a fundraisingu, a nabízí rozvoj v oblastech leadershipu, komunikace a wellbeingu. Studovala v České republice, Anglii a USA a pracovala po celém světě. Podílela se na založení ekologického sdružení Tereza, kde byla 20 let ředitelkou, Informačního centra nadací a Českého centra fundraisingu, kde je ředitelkou již přes 20 let. Svoji celoživotní kariéru v současnosti naplňuje také v Jihočeské pobočce Českého centra fundraisingu In Natura na Chrobkově. V krásné jihočeské přírodě tak můžete za Janou přijet na mentoring, coaching, leadership kurzy, které vede kromě jiného i s jejími oblíbenými koňmi. V inspiraci přírody vznikají i nové vzdělávací metody zážitkové pedagogiky inspirované přírodními zákony.
Jan Kroupa
25 let sbírá zkušenosti jako konzultant, lektor a analytik v oblasti filantropie, fundraisingu a managementu organizací občanské společnosti v České republice a více než patnácti zemích světa na třech kontinentech. Je spoluzakladatelem Českého centra fundraisingu, chair Leaders of Tomorrow International Network a členem několika správních rad neziskových organizací u nás i v zahraničí. „Pomáhám lídrům dobročinných organizací dělat, co považují za správné, způsobem, který považují za správný, aby mohli chodit světem s hlavou vysoko vztyčenou.“ Jan Kroupa, Ph.D. vede dva magisterské kurzy Financování organizací občanské společnosti na FHS UK pro denní a kombinované studenty a vyučuje magisterský kurz Management sociálních služeb na Pražské vysoké škole psychosociálních studií. V posledních 10+ letech je jeho hlavním tématem práce s významnými dárci a capital campaigns.