Profesionální fundraiser I. 2025 – celkem 12 dnů veškerých dovedností pro fundraising

—  Jana Ledvinová, Jan Kroupa

 Kurz na získání dovedností a kompetencí pro rozvoj neziskové organizace

Kurz Profesionální fundraiser nabízí komplexní sadu znalostí, zkušeností a praktických cvičení potřebných pro profesi fundraisera. V průběhu kurzu účastníci absolvují šest dvoudenních modulů. Součástí vzdělávání jsou i praktické úlohy, které budou účastníci plnit v průběhu vzdělávání a závěrečná práce.

Kurz je připraven tak, abyste získali nejen potřebné informace, ale především dovednosti a osahali si jednotlivé postupy v praxi. Lektoři jsou vyškolení ve vedení kurzů formou zážitkové pedagogiky. Proto je kurz veden aktivní formou, pracujeme s příklady a se skutečnými situacemi. 

Účastníci budou mít v průběhu kurzu příležitost aplikovat získané poznatky ve vlastní práci, sdílet zkušenosti a dostávat zpětnou vazbu od expertů z různých oborů.

Úspěšní absolventi získají certifikát. Kurz již není akreditován.

 

Vedoucí lektoři: Ing. Jana Ledvinová, Jan Kroupa, PhD.

Kurz je veden profesionálními lektory, kteří mají v dané oblasti nejen teoretické znalosti, ale především bohaté osobní zkušenosti. V průběhu kurzu budou k dílčím tématům zváni další hosté a experti v dané problematice.

Počet účastníků je omezen maximálně na 25 osob

Místo konání: Vzdělávací centrum Českého centra fundraisingu a TUDYTAM, Dukelských Hrdinů 500/25A, 170 00 Praha 7  (v případě nutnosti možnost účasti online nebo ze záznamu)

Čas konání: vždy od 9.30 do 16.30

Rozsah: 100 hodin výuky

 

Termíny a obsah vzdělávacích modulů:

Profesionální fundraiser I. 2025 – celkem 12 dnů veškerých dovedností pro fundraising

 

Úterý 29. – středa 30. 4. 2024

Základy fundraisingu

1. den

Základní principy fundraisingu

  • Význam FR pro občanský sektor obecně
  • Stavební kameny úspěšného FR
  • Diversifikace zdrojů jako cesta k nezávislosti

Kdo jsou naši dárci

  • Kategorie dárců a jejich specifikace

Motivace dárců

Metody fundraisingu

Přehled základních metod fundraisingu a jejich uplatnění

  • Výběr metod vhodných pro organizaci
  • Bostonská matice – příklady, práce s maticí, diskuse

Analýza trhu a vyhledávání potenciálních dárců

2. den

Zkušenosti a příklady fundraisingových kampaní z domova i ze světa

Začlenění fundraisingu do chodu organizace

  • Nastavení procesů v organizaci a začlenění fundraisingu do chodu organizace

Personální zajištění fundraisingu

Kdo je fundraiser a co dělá

Analýza připravenosti organizace na fundraising 

Vztahový fundraising – budování vztahů s dárci

Pyramidy fundraisingu

 

Domácí úkol:  Analýza připravenosti organizace na fundraising 

Účastníci vypracují písemný materiál, ve kterém budou odpovědi na základní otázky související s připraveností organizace na rozvoj fundraisingu. Soustředí se zejména na ty oblasti, ve kterých má jejich domovská organizace problémy, nebo zmíněné činnosti vůbec nedělá.  Pokud účastník nepracuje v žádné organizaci, vybere si pro realizaci svých domácích úkolů některou ze svého blízkého okolí.

 

 

Úterý 27. – středa 28. 5. 2025

Individuální fundraising

1. den

Co víme o individuálních dárcích

Pravidelné dárcovství a budování klubů

Sestavení fundraisingového argumentu

 

Host – Karolína Matoušová-Peštová – budování Mecenášského klubu Národního divadla

 

2. den

Prezentace fundraisingového argumentu

Sbírky a direct marketing

Benefiční akce

Fundraisingové a mediální kampaně

Telefundraising

On-line fundraising, P2P fundraising, crowdfunding a sociálních sítě

 

Domácí úkol: Fundraisingový argument

Účastníci vypracují písemně fundraisingový argument pro organizaci, nebo pro minimálně jednu vybranou činnost/produkt/program. Argument ověří formou rozhovoru s reprezentantem vybrané cílové skupiny (těch, pro které je argument určen) a na základě zpětné vazby navrhnou úpravy argumentu, které zvýší jeho atraktivitu a účinnost.

 

Úterý 17. – středa 18. 6. 2025

Individuální fundraising

1. den

Individuální fundraising a praktické právo pro fundraising

 

On-line dárcovství

Databáze, CRM a jiné systémy 

Právní aspekty fundraisingu

Darovací smlouva a smlouva o výpůjčce

Přehled legislativy k tématu

Sbírky, aukce a tomboly

 

Host: Lukáš Hejna –on line dárcovství

2. den

Individuální fundraising

Major donors kampaně, Case for Support, Gift Ragne Chart, Prospect list

Dobrovolníci ve fundraisingu: správní rady, kabinet, rada dárců

Péče o dárce a dlouhodobá práce s dárci

 

Domácí úkol: 

Účastníci si vyberou věci nebo služby z konkrétního programu organizace, které potřebují získat a pokusí se tyto dary získat (finanční nebo in kind) oslovením nového dárce.  Doporučujeme vybrat takové věci nebo služby, které jsou pro kampaň v dané situaci vhodné (menší dary, lákavý program apod.). Průběh oslovení zpracují do písemného materiálu. Doporučená osnova práce:

Název činnosti/programu

Cíl kampaně – co, kolik, od kolika dárců

Cílová skupina dárců a nejméně 5 vytipovaných kontaktů

Záznamy z jednání

Výsledek kampaně (vyhodnocení úspěšnosti)

 

Úterý 16. – středa 17. 9. 2025

Firemní dárcovství

1. den

Firemní fundraising

Výhody a nevýhody podpory od firemního sektoru

Trendy rozvoje sociální odpovědnosti firem

Druhy firemní podpory

 

Host – Judita Nechvátalová, ekologická reklamní agentura Green Cat

2. den

Strategie a metody vyhledávání, oslovení a získání dárců

Kritéria výběru podporované organizace či projektu

Dlouhodobá práce s firemními dárci

 

Darování odkazem v závěti

 

Domácí úkol:  Komunikační strategie 

Účastníci písemně vypracují komunikační strategii s firemním dárcem (minimálně s jedním). Stanoví její cíl (co, kolik od něj chtějí získat, kdy a v jaké posloupnosti) a jak s ním budou komunikovat (metoda, čas, rozložení v plánovaném období podle stanoveného cíle).

Účastníci zrealizují alespoň jedno setkání s vybraným firemním dárcem, na kterém ho o něco požádají (u neznámých dárců doporučujeme žádat o jednodušší „in kind“ dar). Písemně pak vypracují vyhodnocení této schůzky (její strukturu, průběh jednání, strategické okamžiky, vybrané formulace, které na dárce zapůsobily (dobře anebo špatně), kdy schůzka drhla a naopak, kdy vše šlo hladce. Pro strukturu rozhovoru lze využít i osnovu jednání „tváří v tvář“ v metodách fundraisingu v sylabu kurzu.

 

Úterý 7. –  středa 8. 10. 2025

Plánování fundraisingu

Institucionální dárcovství a rozvoj vlastních příjmů

1. den

Plánování fundraisingu

 

Úvod do fundraisingového plánování

Proč plánovat ve fundraisingu

Stanovení dlouhodobých cílů fundraisingu

Hodnocení fundraisingu: co sledovat a měřit ve fundraisingu?

 

Host – Jana Havlenová – plánování a rozvoj fundraisingu v organizaci

2. Den

Institucionální dárcovství a rozvoj vlastních příjmů

 

Institucionální fundraising

  • Přehled a členění institucionálních dárců
  • Průzkum a výběr vhodných dárců

Grantový proces krok za krokem

  • Příprava a zpracování projektu

Rozvoj vlastních příjmů

  • Co všechno lze dělat  – členění, zkušenosti, příklady 
  • Výběr projektu a jeho začlenění do struktury organizace
  • Nacenění produktu

 

Závěrečný domácí úkol: Fundraisingová kampaň

Účastníci vypracují písemně příklad ze své praxe. Vyberou si konkrétní fundraisingovou kampaň na které se osobně podíleli.  Výsledky kampaně nejsou rozhodující (mohla dopadnout dobře i špatně). Důležité je zpracovat, co se lze z této kampaně přiučit ve fundraisingu, nabyté zkušenosti, postupy, znalosti apod. Účastníci kampaň zpracují podle následující osnovy. Materiál doporučujeme doplnit fotografiemi, příklady dokumentů a letáků apod.   Zpracování příkladu je podmínkou pro získání certifikátu o absolvování kurzu.

Technická a organizační strana kampaně – vyhodnocení:

Souhlas/nesouhlas s publikováním materiálu:

 

Úterý 11. – středa 12. 11. 2025

Rozvoj vlastních příjmů

Den D – závěrečné zkoušky

1. den

Rozvoj vlastních příjmů

Rozpočet pro podnikání – fixní a variabilní náklady

Breakeven – bod obratu

Marketing produktu

Testování produktu

Focus groups

Studie proveditelnosti – Business plán – co obsahuje a k čemu slouží

2. den

Testování fundraisingu

Etické principy fundraisingu

 

Den D – závěrečné zkoušky

 

O školitelích

 

Jana Ledvinová

Jana Ledvinová je lektorka, koučka a farmářka, která pomáhá lidem nacházet svobodu v rozhodování, rozvíjet se a dosahovat rovnováhy mezi tím, co chtějí a co skutečně dělají. Specializuje se na školení a poradenství v oblasti řízení organizací a fundraisingu, a nabízí rozvoj v oblastech leadershipu, komunikace a wellbeingu. Studovala v České republice, Anglii a USA a pracovala po celém světě. Podílela se na založení ekologického sdružení Tereza, kde byla 20 let ředitelkou, Informačního centra nadací a Českého centra fundraisingu, kde je ředitelkou již přes 20 let. Svoji celoživotní kariéru v současnosti naplňuje také v Jihočeské pobočce Českého centra fundraisingu In Natura na Chrobkově. V krásné jihočeské přírodě tak můžete za Janou přijet na mentoring, coaching, leadership kurzy, které vede kromě jiného i s jejími oblíbenými koňmi. V inspiraci přírody vznikají i nové vzdělávací metody zážitkové pedagogiky inspirované přírodními zákony. 

 

Jan Kroupa

25 let sbírá zkušenosti jako konzultant, lektor a analytik v oblasti filantropie, fundraisingu a managementu organizací občanské společnosti v České republice a více než patnácti zemích světa na třech kontinentech. Je spoluzakladatelem Českého centra fundraisingu, chair Leaders of Tomorrow International Network a členem několika správních rad neziskových organizací u nás i v zahraničí. „Pomáhám lídrům dobročinných organizací dělat, co považují za správné, způsobem, který považují za správný, aby mohli chodit světem s hlavou vysoko vztyčenou.“  Jan Kroupa, Ph.D. vede dva magisterské kurzy Financování organizací občanské společnosti na FHS UK pro denní a kombinované studenty a vyučuje magisterský kurz Management sociálních služeb na Pražské vysoké škole psychosociálních studií. V posledních 10+ letech je jeho hlavním tématem práce s významnými dárci a capital campaigns.

Názory účastníků

Děkuji za příležitost účastnit se dlouhodobého kurzu Profesionální fundraiser. Na začátku byla velká nejistota, obavy z neznáma a role fundraisera jako takové. Jana a Honza jsou skvělí! Jejich vedení, otevřený přístup i podpora posouvá a inspiruje tím správným směrem!
Kurz Profesionální fundraiser by měla absolvovat každá nezisková organizace, která to s oslovováním dárců myslí vážně. Až v rámci kurzu si většina účastníků uvědomí, jak rozšířené jsou postupy, které nefungují, a že jsme je dosud dělali prakticky všichni.
Dlouhodobý kurz mi zcela změnil uvažování o fundraisingu. Teď je to pro mě spíš filozofické téma. Tím, že lidi mají laskavost a milosrdenství vlastně v genech, připadá mi budování vztahů s dárci mnohem snazší a pro mě smysluplnější.
Váš kurz profesionální fundraiser mě jako amatéra a skeptika, který nevěřil, že fundraising může mít svůj smysl a velký styl, provedl a provádí jeho světem a odkrývá taje v něm skryté. Vaše schopnost obrátit pozornost z mého černobílého racionálního profesního pohledu do barevného světa emocí a jednoduchého vyjadřování namísto složitých strukturovaných vět je nejen potřebná, ale prostě výjimečná, famózní.
Kurz je pro mě přínosný nejen z hlediska nabytí nových informací o oblasti fundraisingu, ale také díky získání nových kontaktů na kolegy a kolegyně z ostatních organizací, se kterými je možné navázat v budoucnu další spolupráci a také probrat radosti a starosti, které pozice fundraisera přináší. Díky početné a rozmanité skupině, která kurz navštěvuje, získávám širší povědomí o neziskovém sektoru a jeho různých oblastech a cílových skupinách, s jinými potřebami a cíli. Ve spojení se zajímavou teorií a chytlavými praktickým úkoly z oblasti fundraisingu, mi tato rozmanitost pomohla lépe rozvinout své strategické myšlení a schopnosti plánování, které jsou pro mou práci velmi důležité.
Jste pro mně jedni z mála, u kterých mi FR vzdělávání dává smysl. Absolvovala jsem kurz Profesionální fundraiser snad v roce 2018 a změnilo mi to život a postoj k fundraisingu z dárcovství na parťáctví. Dodnes z toho žiju a předávám tohle know how dál:-).