Kurz na získání dovedností a kompetencí pro rozvoj neziskové organizace
Kurz Profesionální fundraiser nabízí komplexní sadu znalostí, zkušeností a praktických cvičení potřebných pro kariéru fundraisera. V průběhu kurzu účastníci absolvují šest dvoudenních modulů. Součástí vzdělávání jsou i praktické úlohy, které budou účastníci plnit v průběhu vzdělávání a závěrečná práce.
Kurz je připraven tak, abyste získali nejen potřebné informace, ale především dovednosti a osahali si jednotlivé postupy v praxi. Kurz je veden aktivní formou, pracujeme s příklady a se skutečnými situacemi. Účastníci budou mít v průběhu kurzu příležitost aplikovat získané poznatky ve vlastní práci, sdílet zkušenosti a dostávat zpětnou vazbu od expertů z různých oborů.
Úspěšní absolventi získají certifikát.
Vedoucí lektoři: Ing. Jana Ledvinová, Jan Kroupa, PhD.
Kurz je veden profesionálními lektory, kteří mají v dané oblasti nejen teoretické znalosti, ale především bohaté osobní zkušenosti. V průběhu kurzu budou k dílčím tématům zváni další hosté a experti v dané problematice.
Počet účastníků je omezen maximálně na 25 osob
Místo konání: Vzdělávací centrum Českého centra fundraisingu a TUDYTAM, Dukelských Hrdinů 500/25A, 170 00 Praha 7 (v případě nutnosti možnost účasti online nebo ze záznamu)
Čas konání: vždy od 9.30 do 16.30
Rozsah: 100 hodin výuky
Termíny a obsah vzdělávacích modulů:
Úterý 29. – středa 30. 4. 2024
Základní principy fundraisingu
- Význam FR pro občanský sektor obecně
- Stavební kameny úspěšného FR
- Diversifikace zdrojů jako cesta k nezávislosti
- Zkušenosti a příklady fundraisingových kampaní z domova i ze světa
Kdo jsou naši dárci
- Kategorie dárců a jejich specifikace
- Motivace dárců
- Analýza trhu a vyhledávání potenciálních dárců
Začlenění fundraisingu do chodu organizace
- Analýza připravenosti organizace na fundraising
- Personální zajištění fundraisingu
- Nastavení procesů v organizaci a začlenění fundraisingu do chodu organizace
- Databáze dárců
Domácí úkol: Analýza připravenosti organizace na fundraising
Účastníci vypracují písemný materiál, ve kterém budou odpovědi na základní otázky související s připraveností organizace na rozvoj fundraisingu. Soustředí se zejména na ty oblasti, ve kterých má jejich domovská organizace problémy, nebo zmíněné činnosti vůbec nedělá. Pokud účastník nepracuje v žádné organizaci, vybere si pro realizaci svých domácích úkolů některou ze svého blízkého okolí.
Úterý 27. – středa 28. 5. 2025
Právní aspekty fundraisingu
- Přehled legislativy k tématu
- Změny spojené s novým občanským zákoníkem
- Darovací smlouva a smlouva o výpůjčce
- Sbírky, aukce a tomboly
- Daňové úlevy
Metody fundraisingu
- Přehled základních metod fundraisingu a jejich uplatnění
- Výběr metod vhodných pro organizaci
- Bostonská matice
- Sestavení fundraisingového argumentu
Domácí úkol: Fundraisingový argument
Účastníci vypracují písemně fundraisingový argument pro organizaci, nebo pro minimálně jednu vybranou činnost/produkt/program. Argument ověří formou rozhovoru s reprezentantem vybrané cílové skupiny (těch, pro které je argument určen) a na základě zpětné vazby navrhnou úpravy argumentu, které zvýší jeho atraktivitu a účinnost.
Úterý 17. – středa 18. 6. 2025
Individuální fundraising
- Co víme o individuálních dárcích
- Pyramidy fundraisingu, metody individuálního fundraisingu a jejich účinnost
- Sbírky a direct marketing
- Benefiční akce
- Fundraisingové a mediální kampaně
- DMS a fundraisingové aplikace do telefonu
- On-line marketing, využití sociálních sítí
- Major donors a dlouhodobá práce s dárci
- Darování odkazem v závěti
- Role správní rady ve fundraisingu
Domácí úkol: Telefonická kampaň
Účastníci si vyberou věci nebo služby z konkrétního programu organizace a pokusí se tyto „in kind“ dary získat formou telefonické kampaně. Doporučujeme vybrat takové věci nebo služby, které jsou pro kampaň v dané situaci vhodné (menší dary, lákavý program apod.). Průběh telefonické kampaně (včetně popisu jednotlivých telefonátů) zpracují do písemného materiálu. Doporučená osnova práce:
- Název činnosti/programu
- Cíl kampaně – co, kolik, od kolika dárců
- Cílová skupina dárců a nejméně 10 vytipovaných kontaktů s telefonními čísly
- Záznamy z telefonátů
- Výsledek kampaně (vyhodnocení úspěšnosti)
Úterý 16. – středa 17. 9. 2025
Firemní fundraising
- Výhody a nevýhody podpory od firemního sektoru
- Trendy rozvoje sociální odpovědnosti firem
- Druhy firemní podpory
- Strategie a metody vyhledávání, oslovení a získání dárců
- Kritéria výběru podporované organizace či projektu
- Dlouhodobá práce s firemními dárci
Domácí úkol: Komunikační strategie
- Účastníci písemně vypracují komunikační strategii s firemním dárcem (minimálně s jedním). Stanoví její cíl (co, kolik od něj chtějí získat, kdy a v jaké posloupnosti) a jak s ním budou komunikovat (metoda, čas, rozložení v plánovaném období podle stanoveného cíle).
- Účastníci zrealizují alespoň jedno setkání s vybraným firemním dárcem, na kterém ho o něco požádají (u neznámých dárců doporučujeme žádat o jednodušší „in kind“ dar). Písemně pak vypracují vyhodnocení této schůzky (její strukturu, průběh jednání, strategické okamžiky, vybrané formulace, které na dárce zapůsobily (dobře anebo špatně), kdy schůzka drhla a naopak, kdy vše šlo hladce. Pro strukturu rozhovoru lze využít i osnovu jednání „tváří v tvář“ v metodách fundraisingu v sylabu kurzu.
Úterý 7. – středa 8. 10. 2025
Institucionální fundraising
- Přehled a členění institucionálních dárců
- Průzkum a výběr vhodných dárců
- Příprava a zpracování projektu
- Jak se zbavit závislosti na institucionálních dárcích
Sociální podnikání
- Co to je sociální podnikání – členění, zkušenosti, příklady
- Výběr projektu a jeho začlenění do struktury organizace
- Testování proveditelnosti, efektivity a udržitelnosti projektu
- Business plán – co obsahuje a k čemu slouží
Závěrečný domácí úkol: Fundraisingová kampaň
Účastníci vypracují písemně příklad ze své praxe. Vyberou si konkrétní fundraisingovou kampaň na které se osobně podíleli. Výsledky kampaně nejsou rozhodující (mohla dopadnout dobře i špatně). Důležité je zpracovat, co se lze z této kampaně přiučit ve fundraisingu, nabyté zkušenosti, postupy, znalosti apod. Účastníci kampaň zpracují podle následující osnovy. Materiál doporučujeme doplnit fotografiemi, příklady dokumentů a letáků apod. Zpracování příkladu je podmínkou pro získání certifikátu o absolvování kurzu.
Navržená osnova:
- Jméno organizace:
- Jméno autora:
- Název Kampaně:
- Popis kampaně:
- Všeobecný popis:
- Cílová skupina:
- Cíle kampaně:
- Očekávané výstupy:
- Výsledky kampaně/Realizované výstupy:
- Skutečně realizované dary:
- Milníky, klíčové situace, ponaučení:
- Technická a organizační strana kampaně – vyhodnocení:
- Souhlas/nesouhlas s publikováním materiálu:
Úterý 11. – středa 12. 11. 2025
Plánování fundraisingu
- Proč plánovat ve fundraisingu
- Různé tipy plánů a jejich využití
- Analýza zdrojů a potenciálu organizace
- Stanovení dlouhodobých cílů fundraisingu
- Volba strategií a výběr vhodných metod pro dosažení cílů
- Vytvoření akčního plánu
Etické principy fundraisingu
Prezentace závěrečných úkolů
Test
Hodnocení kurzu
Slavnostní zakončení
Přihlášku pošlete co nejdříve, kurz budete uzavřen, jakmile bude naplněn počet účastníků pro další ročník kurzu.
Kurz se bude konat ve školicích prostorách Českého centra fundraisingu, Dukelských Hrdinů 500/25A, 170 00 Praha 7 – zde. Vždy od 9.30 do 16.30. Případně online, nedovolí-li to momentální zdravotní situace.
ODESLÁNÍM PŘIHLÁŠKY ÚČASTNÍK SOUHLASÍ S UVEDENÝMI PODMÍNKAMI.
Storno podmínky
Odhlásit se můžete písemně zasláním e-mailu na adresu team@fundraising.cz . Odhlášení z kurzu bez storno poplatku lze provést nejpozději do sedmi kalendářních dnů před konáním kurzu. V tom případě vám bude poplatek vrácen v plné výši.
Při zrušení účasti později než sedm kalendářních dnů před jeho konáním nebo pokud se kurzu nezúčastníte, bude vám účtován storno poplatek ve výši 100%. Pokud se z jakýchkoliv důvodů náhle nemůžete kurzu zúčastnit, máte ještě možnost poslat za sebe náhradníka/náhradnici.
V případě, že doložíte potvrzení o pracovní neschopnosti přihlášeného účastníka je tento účastník z kurzu omluven. V každém případě je nutné o neúčasti informovat koordinátora. České centrum fundraisingu si vyhrazuje právo na změnu lektora, data a místa konání nebo úplné zrušení kurzu z organizačních důvodů. Zároveň se zavazuje, že veškeré změny budou přihlášeným účastníkům včas oznámeny. V případě změny termínu konání kurzu účastník má možnost zúčastnit se kurzu v náhradním termínu nebo mu bude vrácena platba za kurz v plné výši.