FRIN 2025 otevírá své brány pro nové účastníky. Již 10. ročník FRINu ve spolupráci partnerů Sociálního bankovnictví České spořitelny, Českého centra fundraisingu, z.s. a ERSTE Stiftung.
6. února proběhla k novému ročníku FRIN ochutnávka programu s Janem Kroupou z ČCF a zástupci Sociálního bankovnictví ČS.
Přihlašování do programu je možné do konce února.
Myšlenka vzniku FRIN
FRIN začal už před 10 lety jako kombinace akceleračního programu, typického pro start-upy a asistenční programu, typického pro rozvoj kapacit neziskových organizací. „FRIN není obecný vzdělávací program, „jak na fundraising“ ve vaší organizaci. Od toho je tu celá škála vzdělávacích kurzů, jak u nás v Českém centru fundraisingu, tak v dalších organizacích,“ upozornil Jan Kroupa.
„FRIN se zaměřuje na testování fundraisingových kampaní, ať jsou zaměřené na individuální dárce, firemní dárce, nebo významné dárce atp., a to ho odlišuje od jiných programů.“Praxe testovat kampaně, ověřovat si hypotézy, sbírat zpětnou vazbu od potenciálních dárců a vylepšovat kampaně za základě dat a reflexe dílčích výsledků stále není v českém neziskovém sektoru úplně běžná. Program FRIN tematizuje testování, prototypování, práci se zpětnou vazbou nebo práci s chybou jako standardní praxi kvalitní fundraisingové práce a nabízí účastníkům příležitost si to prakticky vyzkoušet a osahat si použitelné nástroje i postupy.
Co můžeme testováním například zjišťovat:
Chtějí to dárci? Je to atraktivní? Láká někoho přispět do takové kampaně pro drobné dárce?
Nebo chce daná firma být součástí a proč? Může to lákat i další firmy?
Máme dobře vypracovaný a srozumitelný case for support pro významné dárce?
Na příkladu ze Slovenska a kampaně Ligy proti rakovině ve spolupráci s O2 jsme si během ochutnávky FRINu ukázali příklad kampaně, která byla před několika lety otestována formou textů sms rozesílaných do sítě O2. Test pomohl vybrat sdělení, které mělo o 55 % vyšší návratnost než původní text SMS, který měl být v kampani rozeslán. Testování tedy může kampani přinést výrazně lepší finanční výtěžek.
Výherce ročníku FRIN 2024: Liga lesní moudrosti
Marek Havrlík a Lucie Vaňková z Ligy lesní moudrosti na ochutnávce představili svou cestu FRINem. Jejich cesta fundraisingem začala už 2 roky před FRINem, kdy se začali v LLM bavit o vizi, cílech, nastavení organizace a přístupu k fundraisingu.
A Marek přiznává, že byli na začátku FRINu v Lize lesní moudrosti stále hodně rozpolcení – chtěli se soustředit jak na fundraising uvnitř členské základny, tak potřebovali získat finanční prostředky na přestavbu Klenovy boudy v Krušných horách, a navíc jim vypadlo financování od státu pro letní tábory v Banátu. „Cíle byly hodně roztříštěné a definitivní projekt a cíle vznikly až během FRINu a konzultací s mentorem. Od původního projektu jsme uhli hodně moc.“
Co se ve FRINu v Lize lesní moudrosti naučili
„Naučili jsme se testovat a dělat si prototypy. A to jsme přenesli i do vedení organizace. Také jsme pochopili jak fundraising funguje a co můžeme očekávat od práce našeho fundraisera. Nechtěli jsme dávat našemu fundraiserovi za úkol nesmysly a nechtěli jsme ho nechat pracovat s často obvyklým zadáním typu „nějak sežeň peníze na to vše, co potřebujeme“. A proto jsme jako členové boardu do FRINu šli. Po FRINu také už vypadají naše jednání s fundraiserem úplně jinak,“ shrnul Marek.
Pro Lucii Vaňkovou bylo zase nejpřínosnější sdílení mezi organizacemi. Přiznává, že v Lize lesní moudrosti působí v boardu už dlouho: „Člověk pak tíhne k tomu, že vše už ví a má ty nejlepší nápady. Proto reflexe a zpětná vazba od ostatních účastníků byla pro mě ve FRINu nejdůležitější. S tím souvisí samozřejmě i schopnost unést kritiku jak od mentorů, tak i od ostatních účastníků,“ přiznává.
Co vše se díky FRIN v Lize lesní moudrosti změnilo
Lucie: „Do FRINU jsme vlastně nedělali dobře asi nic. Fundraiser začal asi půl roku před FRINem a my jsme mu jako náčelnictvo LLM vše rozbíjeli. A po FRINu jsme komunikaci mezi náčelnictvem, členskou základnou, fundraiserem, a námi výrazně posunuli. Do té doby jsme si navzájem moc nerozuměli v tom, jak má fundraising v organizaci vypadat. Takže FRIN posunul vše.“
Marek: „My máme velké štěstí na lidi. I na dobrovolníky, kteří jsou důležitou součástí naší práce. A po FRINu se snažíme testovat tak, aby vše mělo výsledek, který chceme. A pro dobrovolníky je to také super, protože ti vidí mnohem větší dopad své činnosti. V dobrovolnické činnosti se dá hodně rychle vyhořet. Vidět tedy dopad své činnosti, tak to je taková prevence vyhoření“.
Poselství pro zájemce o FRIN
Udělejte si na FRIN dostatečnou časovou kapacitu, protože tím více z FRINu získáte!
FRIN a výběr účastníků
Vybíráme účastníky tak, aby byli tématicky zastoupení, regionálně zastoupení, aby byli různě velcí a různě pokročilí. Někteří nováčci mají neotřelé a nové nápady, pokročilejší přináší know-how a dovednosti, ale můžou mít někdy zase tendenci být v zajetých kolejích. Pestrý mix organizací přináší největší potenciál k vzájemnému obohacování se.
Důležité pro výběr jsou také kapacity organizace k účasti ve FRINu. Do programu bereme 7-10 organizací, většinou je to ale 10 organizací.
Podmínky registrace jsou na webu www.fundraising.cz/frin.
Z toho to nejdůležitější:
Organizace má alespoň 2 letou historii. FRIN je přece jen už pro někoho, kdo má něco za sebou. Není to první přemýšlení o zdrojích pro dobrovolnickou iniciativu. Pro takové organizace jsou vhodnější programy, které jsou více zaměřené na vzdělávání. FRIN je totiž hodně praktický. Není to obecně vzdělávací program o tom, jak se dělá fundraising a jak se plánuje v organizacích.
Máte kampaň, se kterou jdete do FRINu a zároveň jste připraveni ji měnit a upravovat, protože právě to je součást procesu. Kampaň může být pro individuální dárce, ale také můžete přijít s kampaní, kterou cílíte na firemní dárce. Ve FRINu jsme měli i kampaně zaměřené pro významné dárce.
Organizace má kapacity na FRIN. Práce ve FRINu vyžaduje čas. Není to o tom, že přijdete 4krát na jednodenní vzdělávací a sdílecí setkání, ale že budete na kampani v průběhu roku poctivě pracovat s vaším mentorem.