FRIN 2025 otevírá své brány pro nové účastníky. Již 10. ročník programu umožní přihlašování do konce února.

FRIN 2025 otevírá své brány pro nové účastníky. Již 10. ročník FRINu ve spolupráci partnerů Sociálního bankovnictví České spořitelny, Českého centra fundraisingu, z.s. a ERSTE Stiftung. 

6. února proběhla k novému ročníku FRIN ochutnávka programu s Janem Kroupou z ČCF a zástupci Sociálního bankovnictví ČS.

Přihlašování do programu je možné do konce února.

 

Myšlenka vzniku FRIN

FRIN začal už před 10 lety jako kombinace akceleračního programu, typického pro start-upy a asistenční programu, typického pro rozvoj kapacit neziskových organizací. „FRIN není obecný vzdělávací program, „jak na fundraising“ ve vaší organizaci. Od toho je tu celá škála vzdělávacích kurzů, jak u nás v Českém centru fundraisingu, tak v dalších organizacích,“ upozornil Jan Kroupa.

„FRIN se zaměřuje na testování fundraisingových kampaní, ať jsou zaměřené na individuální dárce, firemní dárce, nebo významné dárce atp., a to ho odlišuje od jiných programů.“Praxe testovat kampaně, ověřovat si hypotézy, sbírat zpětnou vazbu od potenciálních dárců a vylepšovat kampaně za základě dat a reflexe dílčích výsledků stále není v českém neziskovém sektoru úplně běžná. Program FRIN tematizuje testování, prototypování, práci se zpětnou vazbou nebo práci s chybou jako standardní praxi kvalitní fundraisingové práce a nabízí účastníkům příležitost si to prakticky vyzkoušet a osahat si použitelné nástroje i postupy.

Co můžeme testováním například zjišťovat:

  • Chtějí to dárci? Je to atraktivní? Láká někoho přispět do takové kampaně pro drobné dárce?

  • Nebo chce daná firma být součástí a proč? Může to lákat i další firmy?

  • Máme dobře vypracovaný a srozumitelný case for support pro významné dárce? 

Na příkladu ze Slovenska a kampaně Ligy proti rakovině ve spolupráci s O2 jsme si během ochutnávky FRINu ukázali příklad kampaně, která byla před několika lety otestována formou textů sms rozesílaných do sítě O2. Test pomohl vybrat sdělení, které mělo o 55 % vyšší návratnost než původní text SMS, který měl být v kampani rozeslán. Testování tedy může kampani přinést výrazně lepší finanční výtěžek.

 

Výherce ročníku FRIN 2024: Liga lesní moudrosti

Marek Havrlík a Lucie Vaňková z Ligy lesní moudrosti na ochutnávce představili svou cestu FRINem. Jejich cesta fundraisingem začala už 2 roky před FRINem, kdy se začali v LLM bavit o vizi, cílech, nastavení organizace a přístupu k fundraisingu.

A Marek přiznává, že byli na začátku FRINu v Lize lesní moudrosti stále hodně rozpolcení – chtěli se soustředit jak na fundraising uvnitř členské základny, tak potřebovali získat finanční prostředky na přestavbu Klenovy boudy v Krušných horách, a navíc jim vypadlo financování od státu pro letní tábory v Banátu. „Cíle byly hodně roztříštěné a definitivní projekt a cíle vznikly až během FRINu a konzultací s mentorem. Od původního projektu jsme uhli hodně moc.“

 

Co se ve FRINu v Lize lesní moudrosti naučili

„Naučili jsme se testovat a dělat si prototypy. A to jsme přenesli i do vedení organizace. Také jsme pochopili jak fundraising funguje a co můžeme očekávat od práce našeho fundraisera. Nechtěli jsme dávat našemu fundraiserovi za úkol nesmysly a nechtěli jsme ho nechat pracovat s často obvyklým zadáním typu „nějak sežeň peníze na to vše, co potřebujeme“. A proto jsme jako členové boardu do FRINu šli. Po FRINu také už vypadají naše  jednání s fundraiserem úplně jinak,“ shrnul Marek. 

Pro Lucii Vaňkovou bylo zase nejpřínosnější sdílení mezi organizacemi. Přiznává, že v Lize lesní moudrosti působí v boardu už dlouho: „Člověk pak tíhne k tomu, že vše už ví a má ty nejlepší nápady. Proto reflexe a zpětná vazba od ostatních účastníků byla pro mě ve FRINu nejdůležitější. S tím souvisí samozřejmě i schopnost unést kritiku jak od mentorů, tak i od ostatních účastníků,“ přiznává.

Co vše se díky FRIN v Lize lesní moudrosti změnilo

Lucie: „Do FRINU jsme vlastně nedělali dobře asi nic. Fundraiser začal asi půl roku před FRINem a my jsme mu jako náčelnictvo LLM vše rozbíjeli. A po FRINu jsme komunikaci mezi náčelnictvem, členskou základnou, fundraiserem, a námi výrazně posunuli. Do té doby jsme si navzájem moc nerozuměli v tom, jak má fundraising v organizaci vypadat. Takže FRIN posunul vše.“

Marek: „My máme velké štěstí na lidi. I na dobrovolníky, kteří jsou důležitou součástí naší práce. A po FRINu se snažíme testovat tak, aby vše mělo výsledek, který chceme. A pro dobrovolníky je to také super, protože ti vidí mnohem větší dopad své činnosti. V dobrovolnické činnosti se dá hodně rychle vyhořet. Vidět tedy dopad své činnosti, tak to je taková prevence vyhoření“.

 

Poselství pro zájemce o FRIN

Udělejte si na FRIN dostatečnou časovou kapacitu, protože tím více z FRINu získáte!

 

FRIN a výběr účastníků

Vybíráme účastníky tak, aby byli tématicky zastoupení, regionálně zastoupení, aby byli různě velcí a různě pokročilí. Někteří nováčci mají neotřelé a nové nápady, pokročilejší přináší know-how a dovednosti, ale můžou mít někdy zase tendenci být v zajetých kolejích. Pestrý mix organizací přináší největší potenciál k vzájemnému obohacování se.

Důležité pro výběr jsou také kapacity organizace k účasti ve FRINu. Do programu bereme 7-10 organizací, většinou je to ale 10 organizací.

Podmínky registrace jsou na webu www.fundraising.cz/frin.

 

Z toho to nejdůležitější:

  • Organizace má alespoň 2 letou historii. FRIN je přece jen už pro někoho, kdo má něco za sebou. Není to první přemýšlení o zdrojích pro dobrovolnickou iniciativu. Pro takové organizace jsou vhodnější programy, které jsou více zaměřené na vzdělávání. FRIN je totiž hodně praktický. Není to obecně vzdělávací program o tom, jak se dělá fundraising a jak se plánuje v organizacích.

  • Máte kampaň, se kterou jdete do FRINu a zároveň jste připraveni ji měnit a upravovat, protože právě to je součást  procesu. Kampaň může být pro individuální dárce, ale také můžete přijít s kampaní, kterou cílíte na firemní dárce. Ve FRINu jsme měli i kampaně zaměřené pro významné dárce.

  • Organizace má kapacity na FRIN. Práce ve FRINu vyžaduje čas. Není to o tom, že přijdete 4krát na jednodenní vzdělávací a sdílecí setkání, ale že budete na kampani v průběhu roku poctivě pracovat s vaším mentorem.